O roli kolorów w marketingu, a także precyzyjniej: komunikacji online, powiedziano już chyba wszystko. Wciąż i wciąż czyta się o tym, że są one istotne dla wyróżnienia marki, podkręcenia sprzedaży, ale węszysz w tym fałsz. Przecież nie kupujesz niczego tylko dlatego, że jest napisane na czerwono, że masz to zrobić, ale dlatego, że chcesz lub potrzebujesz danego produktu. Dlatego z tego tekstu dowiesz się, czy naprawdę kolory w marketingu mają aż takie znaczenie, jak się to przedstawia.

 

Psychologia koloru, czyli bzdura i wymysł?

 

O tym, że kolory mają jakiś wpływ na decyzje zakupowe konsumentów, wiemy nie od dziś, marketingowcy również. Jednak pytanie brzmi, czy skoro wszyscy o tym wiemy, to nadal faktycznie aż tak silnie kolory w marketingu oddziałują na nasze decyzje przy zakupach? Odpowiedź brzmi: TAK! Badania pokazują, że aż 90% osób za decydujący powód o zakupie uznaje komunikat wizualny. Dzieje się tak nie bez powodu.

W końcu zarówno na półce w sklepie, jak i w mediach społecznościowych czy reklamie online liczy się pierwsze wrażenie. A trwa ono naprawdę krótko. Masz około jednej dwudziestej sekundy na to, by przyciągnąć wzrok odbiorcy, skusić go do zapoznania się z tym, co masz do przekazania lub sprzedania. Skuteczne operowanie kolorem i jego rolą na grafice realnie wpływa więc na… twoje przychody.

 

Jak umiejętnie używać koloru w marketingu i komunikacji online?

 

Problem często pojawia się, gdy chcemy wyróżnić swoją markę oryginalnymi kolorami, a przy sprzedaży używamy zupełnie innych, bo „te będą bardziej skuteczne”. Wówczas klient ma zgryz estetyczny i nie wie, czy dobrze trafił. Warto więc mieć świadomość, jaką rolę w marketingu pełnią kolory i jak je wykorzystać w zależności od potrzeb.

1.     Aby wyróżnić się na tle konkurencji wykorzystaj kolory marki w innej intensywności lub wręcz kontrastowe do najpopularniejszych.

2.     W celu pokazania charakteru swojej marki użyj kolorów, które go podkreślą, np. fioletowego dla marki typowo kobiecej.

3.     By zakomunikować przynależność do określonej grupy, użyj charakterystycznych barw, np. czarnego dla produktów i usług ekskluzywnych lub zielonego dla tych z działu eko.

4.     Aby zwrócić uwagę odbiorcy jak najszybciej, użyj kolorów przyciągających wzrok, np. czerwonego.

5.     Z kolei żeby osadzić ofertę w przedziale cenowym, wykorzystaj niebieski lub czerwony w odpowiednim, dopasowanym do twojej marki odcieniu.

 

Czerwony nie jest lekiem na całe zło!

 

Skupmy się teraz na aspekcie sprzedażowym. Owszem, badania pokazują, że sama zmiana koloru guzika zakupu z zielonego na czerwony zwiększa klikalność aż o 21%. Jednak istotna jest też rola tego koloru w aspekcie sprzedaży. Bo choć dobrze sprzedają jaskrawe, intensywne kolory, takie jak właśnie czerwień, to nie zawsze się ona sprawdzi. Kiedy tak? Jeżeli chcesz szybko sprzedać, czas na zakup jest krótki, to kolor czerwony będzie doskonałym wyborem. On krzyczy, że oto ostatnie chwile na zakup, nie zwlekaj, bo zaraz oferta wygaśnie! Wtedy dla kupujących cena schodzi na dalszy plan, liczy się reakcja tu i teraz. A kiedy nie?

Jednak jeśli masz stałą ofertę sprzedaży w tzw. modelu negocjacyjnym. Tutaj lepiej sprawdzi się kolor niebieski. To on zakomunikuje, że warto dokonać zakupu właśnie teraz, bo cena jest przystępna. Kolor ten nie jest agresywny, za to wzbudza zaufanie. A tego potrzebują klienci podczas „negocjacji”.

 

Brak koloru a marketing?

 

Są takie sytuacje, jak na przykład tworzenie landing page z możliwością pobrania dowolnego produktu czy zapisu na listę subskrybentów. Zdarza się, że w przypadku krótkich stron lądowania nadmiar kolorów działa na niekorzyść. Wówczas nie bój się braku koloru w tle, bo dzięki temu lepiej wyróżnią się przyciski call-to-action (czyli nawołujące do wykonania określonego działania), do których kierujesz odbiorcę. Te z kolei najlepiej jeśli będą w odcieniach czerwieni, żółtego, pomarańczowego i zieleni.

Chciałabym tu napisać, że nie, kolory w marketingu i komunikacji wizualnej marki nie mają aż takiego znaczenia, bo liczy się tylko jakość, która broni się sama. Ale skłamałabym. Jak widzisz, kolory mają ogromne znaczenie w każdym aspekcie prowadzenia marki. Dlatego aby sprzedawać skutecznie, potrzebujesz nie tylko mieć świetne produkty, ale też umiejętnie zwracać na nie uwagę odbiorców.

W tym celu przygotowałam dla ciebie bezpłatny PDF, w którym znajdziesz dokładne opisy znaczeń kolorów. Pobierz go i sprawdź, czy twoja marka wyraża wizualnie to, co chcesz osiągnąć!

.