Social media nie lubią monotonii. Platformy społecznościowe to żywe organizmy, które chcą mobilizować użytkowników do ciągłego rozwoju, dlatego często to, co było hitem rok temu, dziś jest nieskutecznym przeżytkiem. A jednak o instakaruzelach, czyli karuzelowych postach na Instagramie, jest głośno od wielu, wielu miesięcy. I wciąż są jednymi z najbardziej popularnych typów postów na tej platformie społecznościowej, dlatego warto się zastanowić: czy to jeszcze ma sens?

Co to jest instakaruzela?

Instakaruzela to rodzaj posta na Instagramie, w którym wykorzystuje się możliwość dodania do jednego posta nawet 10 zdjęć/grafik. Tworzy się wówczas spójną graficznie i stylistycznie karuzelę, którą można zobaczyć poprzez przesuwanie slajdów palcem w lewo. Instakaruzele to przede wszystkim grafiki, te proste, tworzone w Canvie na bazie jednego szablonu, jak i bardziej skomplikowane, w których elementy „nachodzą” na następny slajd. W obu przypadkach jedno jest pewne – instakaruzela jest interesująca wizualnie.

I już samo to tłumaczy, dlaczego instakaruzela jest tak chętnie stosowana na Instagramie. W końcu to platforma, na której estetyczne zdjęcia i grafiki przyciągają najwięcej uwagi. A na tym nie koniec, bo instakaruzela pozwala też zaprezentować treść w sposób zdecydowanie bardziej interesujący niż ściana tekstu w treści posta, bo można w niej używać infografik czy różnych formatów tekstu. A przystępnie zaprezentowana treść to połowa sukcesu.

Algorytm a instakaruzela

 

Jednak najważniejsze pytanie brzmi, czy algorytm Instagrama w jakiś sposób preferuje instakaruzele nad pojedyncze zdjęcia? Odpowiedź brzmi: tak! Jeśli ktoś zobaczy pierwszy slajd instakaruzeli i na niego nie zareaguje, to wkrótce algorytm pokaże mu drugi, trzeci i kolejne slajdy. Po co? By odbiorca mógł zapoznać się z całą treścią posta, zanim podejmie decyzję o tym, czy faktycznie warto go zignorować. Innymi słowy – algorytm podnosi szanse na dotarcie do osób zainteresowanych tym, co chcesz powiedzieć.

A gdy już ktoś się zainteresuje, to dzięki wielu zdjęciom lub grafikom w instakaruzeli zapewne spędzi na czytaniu czy przeglądaniu treści sporo czasu. Wówczas algorytm otrzymuje informację: „Oho, ten człowiek lubi posty tego użytkownika – będę wyświetlać je częściej jemu oraz innym osobom, zachowującym się w podobny sposób na Instagramie”. Czyli znów algorytm zwiększa twoje szanse na dotarcie do szerszej publiczności poprzez stosowanie instakaruzeli.

 

Jak wykorzystać instakaruzelę?

Instakaruzela jest skuteczna oraz atrakcyjna wizualnie, a co najważniejsze –  nic nie wskazuje na to, żeby algorytm Instagrama miał przestać ją preferować. Jednak karuzela, jak każda treść, dzięki której masz budować swoją markę, powinna być wartościowa. Dlatego warto wiedzieć, jak można ją wykorzystać, by spełniała swoje funkcje.

 

Twoja instakaruzela może być:

  • listą przydatnych narzędzi czy aplikacji
  • omówieniem procesu, opisem krok po kroku, jak np. używać aplikacji
  • prezentacją przed i po, co jest idealnym przykładem dla make-up artists, architektów, kosmetologów
  • prezentacją ofertą, np. nowości w sklepie
  • metodą na ciekawy storytelling – opowiadasz historię odcinek po odcinku, czyli slajd po slajdzie, w atrakcyjny wizualnie sposób
  • narzędziem edukacyjnym, pozwalającym wytłumaczyć jakieś zagadnienie
  • Q&A – serią pytań i odpowiedzi, które najczęściej otrzymujesz
  • sposobem na przedstawienie rekomendacji twojej marki i opinii o twoich produktach
  • pomysłową prezentacją kulis twojej pracy – zaprezentuj gotowy produkt, a na kolejnych slajdach proces jego powstawania
  • minireportażem, np. wybranymi fotografiami z twojego eventu
  • tutorialem, czyli instruktażem w postaci zdjęć czy filmów
  • przepisem kulinarnym, w którym na pierwszym slajdzie będzie gotowa potrawa, a na kolejnych przepis

Mam nadzieję, że te pomysły zainspirują cię do stworzenia swojej niepowtarzalnej instakaruzeli. Jeśli jednak nie masz pojęcia, jak zrobić w Canvie instakaruzelę, to nie martw się – przygotowałam dla ciebie film z przejrzystą instrukcją. Kliknij poniżej i zacznij tworzyć instakaruzelę dla swojej marki!

.